نظافت و مشکلات تنفسی (بیماری های ریوی)
نوشته شده توسط : امیری

در هنگام نظافت ، به علت بلند شدن گرد وغبار در هوا و همچنین بخارهای سمی ناشی از مواد شوینده ، مشکلات تنفسی افراد را تهدید و بیمار می کند.

 

ره پاکان

نظافت راه پله،نظافت منزل

 نظافت و مشکلات تنفسی

برای بسیاری از ما پیش آمده است که در هنگام استفاده از مواد شوینده بخصوص مواد شوینده اسیدی و قلیایی در زمان نظافت منزل ، نظافت راه پله ، و محل کار با سوزش چشم و بینی ، خارش ته حلق و گلو و صرفه های شدید مواجه شده باشیم. همچنین بسیاری از افراد در هنگام شست وشوی سرویس بهداشتی و حمام ، نظافت راه پله بخصوص موادشویی ظروف ، از مواد شوینده اسیدی و قلیایی در فضای بسته و بدون ماسک های فیلتردار استفاده می نمایند ، این عمل بشدت اشتباه ، ضرر و خطر این مواد را برای تنفس صد چندان می نماید.

بیماری های تنفسی

مهم ترین بیماری که در رابطه مستقیم نظافت منزل و نظافت راه پله و محل کار تنفس افراد را بشدت تهدید می نماید، بیماری های ریوی می باشد.

ریه ها مهمترین قسمت دستگاه تنفسی هستند که در عمل تبادل گازهای تنفس ، جهت تامین اکسیژن بافت های مختلف بدن و دفع دی اکسید کربن نقش دارند.

بیماری های انسداد ریوی ، محدود کننده ریوی و عروقی ریوی از انواع بیماری های ریوی می باشند.

هرسال بسیاری از افراد جامعه دچار بیماری های ریوی می گردند که باعث کاهش سطح عملکرد فرد در فعالیت های روزمره ای چون نظافت منزل ، نظافت راه پله و محل کار می گردد.

بیماری های ریوی یکی از عوامل مهم مرگ و میر افراد در سراسر جهان می باشد.

یکی از عوامل مهم در پیشگیری از بیماری های تفسی بخصوص بیماری های ریوی ، رعایت اصول ایمنی و بهداشت نظافت می باشد.

اصول ایمنی نظافت

اصل اول

استفاده از ماسک های فیلتردار استاندارد بجای ماسک های کاغذی و ساده ، یادمان نرود پیشگیری بهتر از درمان است.

اصل دوم

در فضاهای بسته و فضاهایی که رفت و آمد هوا مناسب نمی باشد به هیچ عنوان از مواد شوینده اسیدی و قلیایی استفاده نفرمائید.

اصل سوم

از ترکیب مواد شوینده اسیدی بشدت در حذر باشید و به هیچ عنوان از آب داغ و مواد شوینده اسیدی  هم زمان استفاده نفرمائید زیرا احتمال احتراق وجود خواهد داشت.

اصل چهارم

بعد از هر بار استفاده از مواد شوینده اسیدی و قلیایی حتما یک لیوان شیربنوشید زیرا کلسیم از جذب سرب و فلزات سنگین جلوگیری می نماید.

اصل پنجم

 فن حمام  و سرویس بهداشتی و هود آشپزخانه را در هنگام استفاده از مواد شوینده اسیدی حتما روشن نمائید زیرا باعث چرخش و تهویه هوا می گردند.

اصل ششم

از مواد شوینده اسیدی به مقدار کم ولی به دفعات بیشتر در صورت نیاز استفاده نمائید. این عمل هم  باعث کاهش خطر و ضرر برای تنفس می گردد و هم برای نظافت و تمیزی بیشتر تاثیر بالایی خواهد داشت.

پیشنهاد شرکت خدماتی ره پاکان

ترکیب سرکه سفید ، جوش شیرین  ، آب گرم و کمی شوینده غیر اسیدی می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای مواد شوینده اسیدی باشد تا از خطرات و آسیب ها در امان ماند و از نظافت منزل یا نظافت راه پله و محل کار لذت برد.

روش استفاده

ترکیب را درون یک بطری خالی اسپری شیشه شوی ریخته و بعد از کامل مخلوط شدن ، روی سطوح مختلف اسپری می نمائیم وسپس با اسفنج ، فرچه نرم یا دستمال تمیز روی نقاط مورد نظر را می کشیم تا به تمیزی دلخواه برسیم و سپس خشک یا آبکشی می نمائیم.

 گردوغبار چه تاثیری بر ریه ها وسلامت انسان دارند؟

ریه‌ها اندام تنفسی هستند، آن‌ها مسئول دریافت اکسیژن از محیط بیرون به بدن از طریق یک سری لوله‌های انشعاب هوا هستند و تبادل آن برای دی‌اکسید کربن است که دوباره به اتمسفر آزاد می‌شود.

ریه‌ها دائماً در معرض خطر خاکی هستند که ما استنشاق می‌کنیم. خوشبختانه، ریه‌ها عملکرد دیگری دارند. آن‌ها مکانیسم‌های دفاعی دارند که با حذف کردن ذرات گرد و غبار از سیستم تنفسی از آن‌ها حفاظت می‌کند. به‌عنوان‌مثال، در طول عمر یک معدنچی زغال‌سنگ ممکن است ۱۰۰۰ گرم گرد و غبار را استنشاق کند. هنگامی‌که پزشکان ریه‌های یک معدنچی را پس از مرگش بررسی کردند، آن‌ها بیش از ۴۰ گرم گرد و غبار پیدا نکردند.

چنین بقایای نسبتاً کمی اهمیت قدرت دفاعی ریه‌ها را نشان می‌دهد و قطعاً نشان می‌دهد که آن‌ها کاملاً مؤثر هستند. از سوی دیگر، حتی اگر ریه‌ها می‌توانند خود را پاک کنند، استنشاق گرد و غبار بیش‌ازحد ممکن است باعث بیماری شود.

وقتی در گرد وغبار نفس می کشیم؟

 سیستم تنفسی به ذرات استنشاقی تا حد زیادی به‌جایی که ذرات ته‌نشین می‌شود، بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال، گرد و غبار مضر که در بینی قرار دارد ممکن است منجر به ورم غشاء مخاطی بینی (التهاب غشاء مخاطی) شود. اگر ذرات به عبور عروق بزرگ‌تر حمله کنند، ممکن است التهاب نای یا برونشیت دیده شود. مهم‌ترین واکنش‌های ریه در عمیق‌ترین قسمت این ارگان رخ می‌دهد.

ذراتی که در بینی یا گلو از خارج شدن سر باز می‌زنند، تمایل دارند در کیسه‌ها یا نزدیک به انتهای راه‌های هوایی قرار گیرند. اما اگر مقدار گرد و غبار بزرگ باشد، سیستم ماکروفاژ ممکن است شکست بخورد. ذرات گرد و غبار و ماکروفاژهای حاوی گرد و غبار در بافت‌های ریه جمع می‌شوند و باعث آسیب رساندن به ریه‌ها می‌شوند.

میزان گرد و غبار و انواع ذرات درگیر تأثیرات آسیب ریه‌ها را به‌شدت افزایش می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، پس‌ازاینکه ماکروفاژها ذرات سیلیکا را فرو دادند، آن‌ها می‌میرند و مواد سمی پس می‌دهند. این مواد سبب ایجاد بافت‌های فیبری یا زخم می‌شوند. 

در هربار نظافت منزل ، نظافت راه پله و محل کار باید دقت داشت تا گرد وغبار روی لوازم را استنشاق ننمائیم واین کار فقط با استفاده از ماسک های فیلتردار استاندارد امکان پذیر می باشد.

 





:: برچسب‌ها: نظافت منزل, نظافت راه پله, شرکت خدماتی, شرکت نظافتی, نظافت منزل شمال تهران ,
:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 مهر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: